Paras joululahjavinkki • Järjestysvinkit

Tunnesuhde

Paras joululahjavinkki

Postin mukana kolahtelee  lapsille lelulehtiä. Meillä on mainoskielto, joten lelubrändärit on tarkoin miettineet, kuinka menetellään…

No. Ei se mitään. Sieltä lapset sitten illan päätteeksi keksivät haluta kaikenlaista. Ei sekään väärin ole. Aina uusi on uusi, hohdokas ja onnellisuuden avain. Kyllähän me aikuisetkin sen tiedämme. Vai tiedämmekö?

Onko kulutustottumuksesi ollut aina samanlainen? Mulla ei ole. Mä olen kiinnittänyt lähivuosina todella paljon huomiota siihen, etten roudaa kotiimme mitään ylimääräistä. Samoin olen ajatellut tavaroiden takana olevaa bisnestä. Missä tuote valmistetaan. Onko niillä tuotteen valmistavilla yhdenvertaiset oltavat, kuin minulla? Entä ympäristövaikutukset?  Olenko minä länsimaalainen mainosten orja, joka 1980-luvun alusta asti on tuijottanut mainoksia ja muokannut näin ollen omaa kulutus- ja ostokäyttäytymistä? Kyllä.

Kotona tuskaillaan tavaravuoren kanssa

Annoin haastattelun ESS lehteen ”Lapsiperheissä tuskaillaan tavaravuoren kanssa – ammattijärjestäjä kertoo, miksi emme osaa lopettaa ostamista” Lehtijuttuun pääset tästä  

Ei, en ole ihan kokonaan vaihtanut elämäntyyliä. Rakastan kauniita asioita. Haluan, että kaikki mitä mulla on saa olla esillä ja käytössä. Ostokäyttäytymiseni on muuttunut, muttei sekään hetkessä.  Tunnustan joskus ”lohdutukseksi” käyneeni lempi liikkeissäni ja aina sieltä tarttui jotain mukaan. Luulin, että sillä se onni tulee. Eihän me haluta myöskään opettaa lapsille sellaista käyttäytymistä?

Tietoisia tiedostamatta

Kun me aikuiset sisäistämme kuluttamisen vaarat lieveilmiöineen yhteiskunnassamme tai jopa globaalilla tasolla, voimme mielestäni opettaa myös lapsille brändien luomat kiiltokuvat ja tarinat, jotka meitä puhuttelee ja ohjaa käyttäytymään kuluttajina.

Voisinkin vielä kiteyttää lopuksi, että mainokset luo yleensä mielikuvia -eikö niin? No, ne mielikuvat ovat yleensä positiivisia ja onnellisuutta hipovia. Emme kuitenkaan tavaran kanssa kotiin tallustaessa muutu miksikään. Ja kuinka huomiota kiinnittämällä ja toimimalla lievästi ilmaistuna ”hieman” erilaisella toiminnalla voimme saada sitä positiivista aikaan niin sinun kuin muidenkin maailmassa.

Tietoinen kuluttaminen brändimaailmassa ei todellakaan ole helppoa, muttei mahdotontakaan. On opeteltava suhtautumaan kriittisesti tavaraan, sekä kaupassa että kotona. Käyn itseni kanssa päivittäin keskustelua, onko tämä tarpeellinen, mitä minä oikeasti käytän ja tarvitsen. En lähde myöskään kuluttamaan aikaani kauppakeskukseen ja hakemaan ”jotain”

Keskustelin tästä myös esikoiseni 12v. kanssa. Kysyin häneltä, mikä mainonnan tarkoitus on ? Hän vastasi: ”mainokset haluaa houkutella ostamaan ja huijata ihmisiä lupaamalla mainoksissa kaikenlaista.” Poikani! olet asianytimessä! Ilmeisesti paasamiseni on kuultu mainosten harhaanjohtavista lauseista. Kai me kaikki ollaan kuultu ”ei sisällä alustaa eikä taustaa tai nuket ja laitteet myydään erikseen.”

 

Joululahjat voi myös sisältää paljon läsnäoloa ja rakkautta.  Mennään pienillä askeleilla kohti onnellista tulevaisuutta, sillä sitähän me kaikki toivomme.

-Laura-

Jaeteaan tunnelmia myös Instagramissa @laura_holmstrom_

Jaa tämä artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Käytämme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin, sosiaalisen median ominaisuuksien tarjoamiseen ja liikenteen analysointiin.

View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Keitä olemme

Verkkosivustomme osoite on: https://xn--jrjestysvinkit-5hb.fi.

Mitä henkilötietoa keräämme ja miksi

Kommentit

Kun sivuston käyttäjät jättävät kommentteja sivustolle, keräämme kommenttilomakkeessa olevat tiedot, sekä käyttäjän IP-osoitteen ja selaimen versiotiedot roskaviestien tunnistamisen helpottamiseksi. Kun vierailijat jättävät kommentin tälle sivustolle keräämme tiedon, joka on näkyvissä kommentointikentissä, IP-osoitteen sekä selaimen versioon liittyvät tiedot. Sähköpostiosoitteesta luotu anonymisoitu hajautustieto (hash) voidaan lähettää Gravatar-palveluun, jotta tiedetään onko kommentoija palvelun käyttäjä. Gravatar-palvelun tietosuojaseloste löytyy osoitteesta https://automattic.com/privacy/.

Media

Mikäli lataat kuvia tälle sivustolle, sinun tulee välttää sellaisten kuvien lataamista, joissa on tallennettu paikkatieto (EXIF GPS). Sivuston vierailijat voivat ladata ja katsoa paikkatietoa kuvista, joita sivustolla on.

Yhteydenottolomakkeet

Evästeet

Jos jätät kommentin sivustolle, voit valita nimen, sähköpostiosoitteen ja url-osoitteen tallennuksen evästeeseen. Tämä toiminto lisää käyttömukavuutta, koska lomaketta ei tarvitse täyttää jokaisella kerralla uudelleen kommenttia lisätessä. Evästetieto poistetaan selaimesta vuoden kuluttua. Mikäli sinulla on tili ja kirjaudut sivustolle asetamme väliaikaisen evästeen, joka päättelee tukeeko selaimesi evästeitä vai ei. Tämä eväste ei sisällä henkilötietoa ja se poistetaan kun selainikkuna suljetaan. Kun kirjaudut sisään asetamme useita evästeitä, jotka tallentavat kirjautumis- sekä näyttöasetuksesi. Kirjautumisevästeet poistetaan kahden vuorokauden kuluessa, näyttöasetuksiin liittyvät evästeet poistuvat vuoden päästä. Mikäli valitset “Muista minut” kirjautumisen yhteydessä, kirjautumistietojasi säilytetään kahden viikon ajan. Mikäli kirjaudut ulos, kirjautumiseen liittyvät evästeet poistetaan samassa yhteydessä. Mikäli julkaiset artikkelin tai muokkaat olemassa olevaa tallennamme selaimeen evästeen, joka sisältää muokattavan artikkelin ID:n. Eväste vanhenee yhdessä vuorokaudessa.

Muilta sivustoilta upotettu sisältö

Tämän sivuston artikkelit voivat sisältää upotettua sisältöä (esimerkiksi videoita, kuvia, artikkeleita jne.). Toisilta sivustoilta tuodun upotetun sisällön avaaminen on verrattavissa siihen, että vierailija itse kävisi kolmannen osapuolen sivustolla. Nämä sivustot voivat kerätä tietoa sinusta, käyttää evästeitä, upottaa kolmannen osapuolen seurantaevästeitä ja monitoroida vuorovaikutustasi upotetun sisällön kanssa, mukaan lukien vuorovaikutuksen seuranta jos ja kun olet kirjautunut käyttäjänä sivustolle.

Analytiikka

Kenelle jaamme tietosi

Kuinka kauan säilytämme tietoa

Mikäli jätät kommentin, kommenttia ja sen metatietoa säilytetään toistaiseksi. Tämä tehdään siksi, että voimme tunnistaa ja hyväksyä seuraavat kommentit automaattisesti sen sijaan, että säilyttäisimme ne moderointijonossa. Tallennamme rekisteröityneiden käyttäjien (jos sellaisia on) käyttäjäprofiilien tiedot. Kaikilla käyttäjillä on mahdollisuus nähdä, muokata ja poistaa omia henkilötietojaan milloin vain. Ainoastaan käyttäjänimeä ei voi muuttaa. Verkkosivuston ylläpitäjät voivat nähdä ja muokata käyttäjäprofiilien tietoja.

Mitä oikeuksia sinulla on omaan tietoosi

Mikäli sinulla on käyttäjätili tälle sivustolle tai olet jättänyt kommentteja, voit pyytää koostetiedostoa omista henkilötiedoistasi, sisältäen kaiken henkilötiedon, jonka olet meille antanut. Voit myös pyytää henkilötietojesi poistoa. Oikeus omien tietojen poistoon ei koske sellaista henkilötietoa, joka meidän on säilytettävä ylläpidollisista, juridisista tai tietoturvaan liittyvistä syistä.

Minne lähetämme tietosi

Vierailijoiden kommentteja saatetaan tarkistaa automatisoidun roskapostiestopalvelun kautta.

Omat yhteystietosi

Lisätiedot

Kuinka suojelemme henkilötietojasi

Miten toimimme tietomurron tapahtuessa

Kolmannet osapuolet, joilta saamme henkilötietoa

Henkilötietoon liittyvä automaattinen päätöksenteko ja profilointi

Toimialaan liittyvä lainsäädäntö

Save settings
Cookies settings