Paras joululahjavinkki • Järjestysvinkit

Tunnesuhde

Paras joululahjavinkki

Postin mukana kolahtelee  lapsille lelulehtiä. Meillä on mainoskielto, joten lelubrändärit on tarkoin miettineet, kuinka menetellään…

No. Ei se mitään. Sieltä lapset sitten illan päätteeksi keksivät haluta kaikenlaista. Ei sekään väärin ole. Aina uusi on uusi, hohdokas ja onnellisuuden avain. Kyllähän me aikuisetkin sen tiedämme. Vai tiedämmekö?

Onko kulutustottumuksesi ollut aina samanlainen? Mulla ei ole. Mä olen kiinnittänyt lähivuosina todella paljon huomiota siihen, etten roudaa kotiimme mitään ylimääräistä. Samoin olen ajatellut tavaroiden takana olevaa bisnestä. Missä tuote valmistetaan. Onko niillä tuotteen valmistavilla yhdenvertaiset oltavat, kuin minulla? Entä ympäristövaikutukset?  Olenko minä länsimaalainen mainosten orja, joka 1980-luvun alusta asti on tuijottanut mainoksia ja muokannut näin ollen omaa kulutus- ja ostokäyttäytymistä? Kyllä.

Kotona tuskaillaan tavaravuoren kanssa

Annoin haastattelun ESS lehteen “Lapsiperheissä tuskaillaan tavaravuoren kanssa – ammattijärjestäjä kertoo, miksi emme osaa lopettaa ostamista” Lehtijuttuun pääset tästä  

Ei, en ole ihan kokonaan vaihtanut elämäntyyliä. Rakastan kauniita asioita. Haluan, että kaikki mitä mulla on saa olla esillä ja käytössä. Ostokäyttäytymiseni on muuttunut, muttei sekään hetkessä.  Tunnustan joskus “lohdutukseksi” käyneeni lempi liikkeissäni ja aina sieltä tarttui jotain mukaan. Luulin, että sillä se onni tulee. Eihän me haluta myöskään opettaa lapsille sellaista käyttäytymistä?

Tietoisia tiedostamatta

Kun me aikuiset sisäistämme kuluttamisen vaarat lieveilmiöineen yhteiskunnassamme tai jopa globaalilla tasolla, voimme mielestäni opettaa myös lapsille brändien luomat kiiltokuvat ja tarinat, jotka meitä puhuttelee ja ohjaa käyttäytymään kuluttajina.

Voisinkin vielä kiteyttää lopuksi, että mainokset luo yleensä mielikuvia -eikö niin? No, ne mielikuvat ovat yleensä positiivisia ja onnellisuutta hipovia. Emme kuitenkaan tavaran kanssa kotiin tallustaessa muutu miksikään. Ja kuinka huomiota kiinnittämällä ja toimimalla lievästi ilmaistuna “hieman” erilaisella toiminnalla voimme saada sitä positiivista aikaan niin sinun kuin muidenkin maailmassa.

Tietoinen kuluttaminen brändimaailmassa ei todellakaan ole helppoa, muttei mahdotontakaan. On opeteltava suhtautumaan kriittisesti tavaraan, sekä kaupassa että kotona. Käyn itseni kanssa päivittäin keskustelua, onko tämä tarpeellinen, mitä minä oikeasti käytän ja tarvitsen. En lähde myöskään kuluttamaan aikaani kauppakeskukseen ja hakemaan “jotain”

Keskustelin tästä myös esikoiseni 12v. kanssa. Kysyin häneltä, mikä mainonnan tarkoitus on ? Hän vastasi: “mainokset haluaa houkutella ostamaan ja huijata ihmisiä lupaamalla mainoksissa kaikenlaista.” Poikani! olet asianytimessä! Ilmeisesti paasamiseni on kuultu mainosten harhaanjohtavista lauseista. Kai me kaikki ollaan kuultu “ei sisällä alustaa eikä taustaa tai nuket ja laitteet myydään erikseen.”

 

Joululahjat voi myös sisältää paljon läsnäoloa ja rakkautta.  Mennään pienillä askeleilla kohti onnellista tulevaisuutta, sillä sitähän me kaikki toivomme.

-Laura-

Jaeteaan tunnelmia myös Instagramissa @laura_holmstrom_

Jaa tämä artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *