Terapeutti ja ammattijärjestäjä vinkkaa kotonaolotaitojen opettelemisesta ja parisuhteesta • Järjestysvinkit

Tunnesuhde

Terapeutti ja ammattijärjestäjä vinkkaa kotonaolotaitojen opettelemisesta ja parisuhteesta

Kuulostaako tutulta? “Kotona puoliso arvostelee tyyliäni tehdä arkiaskareita, koen riittämättömyyttä kotioloissa. Petyin, kun oletin taas toisen ottavan enemmän vastuuta lasten kanssa. Kotona ei toimi mikään ja perheellämme ei ole enää mitään rutiineja. Olemme kyllästyneitä toistemme seuraan. Harmittaa taas niin tämä päivä, että tekis mieli heittää voltti ja kadota”.

Mitä tästä kaikesta seuraa?

Arki ja elämä on erilaista kuin aikaisemmin. Olemme kotona ehkä enemmän kuin koskaan. Oleminen saattaa käydä sietämättömäksi, aiheuttaa suorituspaineita. Instagramissa ja Facebookissa haastetaan oppimaan uusia taitoja. Viestitään ja vaaditaan: ” jos et nyt Koronan aikana opi jotain, tee tekemättömiä töitä ja harjoittele uutta olet luuseri ja paska”

 

Pidimme liven mun Instagramissa  ti 14.4.20 klo. 19.30-20.30 Terapeutti Mippi Vuorikosken kanssa

kotonaolotaitojen opettelemisesta ja parisuhteesta nyt karanteenin aikana. Ajattelin kirjoittaa auki, mitä vinkkejä keskustelu kirvoitti.

Monilla tuntuu olevan pinnalla sama ajatus, kuinka tehdä viihtyisä ja mukava ilmapiiri kotiin. “Kuinka se onnistuu, kun pitäisi tehdä ja suorittaa? Saanko valittaa ja väsyä? ”

Vuorikoski kertoo faktan, ettemme ole lomalla. Tämä on maailmanlaajuinen kriisi. Mutta olemmeko sitten velvoitetuja huolehtimaan ylisuorittaen tekemisiämme?

Vuorikosken mukaan  naisilla/äideillä on feminiininen kyky  tehdä trippejä tulevaisuuteen ja ottamaan huomioon jo mahdolliset tulevat uhat ja tapahtumat. Olisi tärkeää muistaa tehdä poistumisia myös näiltä “tripeiltä” ja palauttaa itsensä tähän hetkeen. ” Meillähän ei todellisuudessa muuta ole. Ja lopulta kuinka hyvin kaikki on tässä ja nyt” Vuorikoski kiteyttää.

 

Olemisen standardit romuttumassa, haittaako se?

 

Mitä jos madaltaisimme olemisen standardeja? Pidä kiinni siitä mikä on välttämätöntä ja palauta mielesi tämän hetken tärkeimpiin asioihin.

Perusasioiden jälkeen voit vasta kuvitella tekeväsi enemmän. Peruskysymyksiin kannattaa palata aina esimerkiksi kodin järjestämiseen ryhdyttäessä:

 

  • Olenko levännyt tarpeeksi?
  • Olenko syönyt riittävästi?
  • Olenko ottanut energiaa ja vastapainoa luonnosta tai vaikka pienestä liikuntahetkestä?

 

Vasta näiden peruskysymysten toteuduttua olet valmis uusiin kokeiluihin.

Vanhoja, hyväksihavaittuja rutiineja ja toimintoja kannattaa vaalia. Toisijaisia ei. Erotat nämä kaksi seikkaa kuulostelemalla. Hyvät tuovat luonnollisesti tyydystä ja raameja arkeen. Huonot eivät.

 

Mielemme on taitava vastus ja vihollinen.  Parhaimmillaan luova ja inspiroiva

Stressihormoninen lieventämiseen läsnäoloharjoituksia kannattaa ottaa osaksi päiviin. Toisilla uinuvat tekemiset: askartelut, laulaminen, pianonsoitto, korujen tekeminen ja musiikki auttavat tasapainottamaan mieltä. Yhteistuumin päädyimme korostamaan toiminnnan kautta olevaa läsnäoloharjoitusta. Mutta muista olla ottamatta listallesi kaikkia tekemättömiä töitä, jotta vältyt suorittamiselta. Tämän tarjoituksena on energisoida, ei viedä sitä pois.

Ratkaisukeskeisyyden näkökulmasta Vuorikoski kehottaa motivoimaan kanssaihmisiä avautumisen sijaan ja vaihtaa vaihde esimerkiksi toisen imarteluun tai esittämällä avunpyyntö: “hei tiedätkö mikä madaltais mun stressiä täällä kotona?  Ja toivoen tietysti, että toinen on vastaanottavainen ja halukas auttamaan ja tukemaan tekemisissä. Tämä oman toiminnan ymmärtäminen vaatii itsetutkiskelua ja ymmärrystä siitä mitkä tekijät nostaa ja laskee tunnelmaa.”

 

Omalla kohdalla on toiminut lausahdus puolisolle: “sä olet niin hyvä tässä, että… Jolloin toinen kokee itsensä tärkeäksi ja onnistuneeksi. Samalla itse pyyhin käteni hommasta” naurahdan.

 

Vuorikoski heittää lopuksi ilmoille “Rakkauden kielen,” joka sisältää:

  1. kauniit sanat
  2. kosketus
  3. laatuaika
  4. palvelukset
  5. lahjat

Minkä näistä kielistä luulet osuvan suhun parhaiten? Kun  omat fiilikset ja rakkauden vaakakuppi on tasoissa perheenjäsenten kanssa oleminen kotona helpottuu. Vuorikoski kehottaa ottamaan asian esiin puolison tai lasten kanssa. Mitkä näistä kolahtaa ja millä keinoin sä tällä hetkellä viestit sun rakkautta? Teetkö toiselle palveluksia? Huomaako toinen kosketuksesi? Kaipaisitko itse enemmän kauniita sanoja?

Tästä aiheesta lisää  esim Väestöliiton sivuilta

Tee testi aiheesta Rakkauden kieli.

 

Mitä uusia puolia sinä olet havainnut itsessäsi kotonaoloaikana? Oletko kohdannut uusia puolia itsessäsi?

 

Kiitoksen ja myönteisyyden ilmapiirillä kotioloissa päästään pitkälle.

Laura & Mippi

 

 

Jaa tämä artikkeli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *